Sluit zoekbalk
Lekker Blijven Wonen
Iemand die luistert

Iemand die naar jou luistert

Je verhaal kwijt kunnen is belangrijk

We hebben allemaal wel eens behoefte aan een luisterend oor of een goed gesprek. Maar soms is praten met de mensen die je na staan lastig. Het kan bijvoorbeeld te pijnlijk voor je zijn of te privé. Bel of chat dan eens met een speciale ‘hulplijn’. We hebben hieronder een overzicht voor je gemaakt.

VOOR KINDEREN EN JONGEREN

De Kindertelefoon

Bel of chat gratis met de Kindertelefoon. De Kindertelefoon is bedoeld voor kinderen tot 18 jaar. Speciale vrijwilligers zitten voor je klaar, elke dag van 11 tot 21 uur. Je kunt praten over alles wat jou bezighoudt. Op de website staat ook veel informatie. Het telefoonnummer is: 0800 0432.

Supportlijn Alles oké?

Voor iedereen tussen 18 en 25 jaar is er als het even niet zo lekker gaat de supportlijn Alles oké? Elke dag tussen 14:00 en 22:00 uur. Je kunt gratis chatten of bellen (0800 0450).

VOOR VOLWASSENEN

De Luisterlijn: telefoon, chat en mail

Je kunt dag en nacht terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Je kunt over je eenzaamheid, verdriet, verlies of zorgen vertellen. Of je deelt je blijdschap. Praten lucht op.
De vrijwilligers van de Luisterlijn hebben daarom tijd en aandacht voor jouw verhaal. Ze luisteren, denken met je mee, staan even naast je. Het is gratis en anoniem. De Luisterlijn is per telefoon, chat en e-mail bereikbaar.

Vereniging leven met dood

Heb je een dierbare verloren en wil je daar met iemand over te praten? Je kunt (anoniem) chatten met een vrijwilliger van de Vereniging Leven met dood via de Rouwchat. Dagelijks van 16 tot 22 uur. Dat gaat altijd vertrouwelijk en met een deskundige vrijwilliger.

De Mantelzorglijn

Zorg je mantelzorger voor een ander? Wil je hierover je verhaal kwijt of heb je vragen? De Mantelzorglijn van MantelzorgNL is elke werkdag bereikbaar van 9 tot 16 uur via 030 760 60 55.

MIND Korrelatie

MIND Korrelatie helpt je met professioneel psychische en psychosociale hulp. Gratis hulp en advies per telefoon via 0900 1450. Je kunt bellen op werkdagen van 9 tot 21 uur. Chatten kan ook, op de website op maandag t/m vrijdag van 9 tot 20 uur. Je kunt ook appen en mailen met een hulpverlener.

Warmline

Voel jij je wel eens eenzaam? Zou jij wat ondersteuning willen? Of gewoon ’s avonds even je ei kwijt willen? Dit kan bij de Warmline. De Warmlijn is een lotgenotenlijn die een luisterend oor biedt aan iedereen die dit kan gebruiken. Je hoeft niet in behandeling te zijn. Iedereen is welkom om te bellen. Warmline is elke dag te bereiken van 18.30 tot 21.30 uur op 020 623 45 55.

113 Zelfmoordpreventie

Denk je aan zelfmoord? Bel dan anoniem met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0800 0113.
113 is er voor jou, dag en nacht. Je kunt ook chatten. Meer informatie vind je op de website van 113.

Patiëntenhulplijnen

Ook patiëntenverenigingen hebben eigen hulplijnen. Je vindt informatie op de website van de patiëntenvereniging.
Veel landelijke cliënten- en familieorganisaties bieden ook telefonische hulp, advies en/of lotgenotencontact. Op de website van MIND kun je een overzicht vinden.

Zou je wel meer tips willen tegen eenzaamheid? Lees dan onze artikelen Sociaal leven en Tips tegen eenzaamheid.

Activiteiten kalender Activiteiten kalender - Lekker Blijven Wonen

Activiteiten kalender

Lees verder
Eén op de drie Nederlanders is mantelzorger Eén op de drie Nederlanders is mantelzorger - Lekker Blijven Wonen

Eén op de drie Nederlanders is mantelzorger

Lees verder
Deur op slot! Maar is het ook veilig? Deur op slot! Maar is het ook veilig? - Lekker Blijven Wonen

Deur op slot! Maar is het ook veilig?

Lees verder
Bekijk meer nieuws

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.